Погледајте видео представе
Погледајте видео представе

Реч селектора

Наслов представе Gardien Party не може да се преведе а да се не изгуби његов смисао који лежи у игри речи: ово није „вртна забава“ (garden party), већ дословно забава чувара, и то не било којих већ чувара музеја. Овај пројекат француских аутора Валери Мрежан и Мухамеда ел Хатиба облик је документарног и devised позоришта, оног које се заснива на грађи из живота самих његових аутора и/или извођача. У овом случају то су шест чувара великих светских музеја из Париза, Марсеја, Санкт Петербурга, Стокхолма и Њујорка (двоје њих), чије исповести о њиховом послу, властитом односу према делима која чувају, институцији музеја и животним амбицијама и поразима (неки од њих су преквалификовани за овај посао и у њему се затекли несрећним стицајем околности), чине материјал ове топле, тужне, паметне и духовите представе. Она се увек изводи пред празним музејским зидом испред ког је низ чуварских столица, а који ће се постепено испунити омиљеним уметничким делима наших јунака, тих неправедно игнорисаних музејских анђела чувара.

О представи

Они нису далеко, будно мотре на нас док разгледамо. Дела су увек осетљива, изложена неодговорној жељи многих посетилаца да их додирну, да прокоментаришу, изложена тумачењима, опасности да буду оштећена или украдена. Задатак чувара и супервизора је да уметничка дела заштите од ових опасности. Они све виде и све чују, бивајући понекад изложени критици начина на који су дела представљена, као да они за то сносе одговорност. Морају истовремено да буду и присутни и дискретни, и на опрезу и услужни.

О ауторима

МУХАМЕД ЕЛ ХАТИБ, аутор, позоришни и филмски редитељ, развија јединствене пројекте документарне фикције у области позоришта, књижевности и кинематографије. У својим интимним путешествијима он позива пољопривредника, спремачицу, морнаре, да заједно с њим опишу садашњи тренутак. У представи Moi, Corinne Dadat пружа прилику једној спремачици и једној класичној балерини да заједно дефинишу своје компетенције, док STADIUM на сцену изводи 58 навијача фудбалског клуба из Ланса.

ВАЛЕРИ МРЕЖАН је ауторка текстова који, као и њени видео-радови и филмови, осцилирају између речи и слике, документарног и фикције. Надахњујући се сећањима, свакодневним догађајима, суровим или бурлескним детаљима из живота, она укршта различите типове наратива које реконструише. Занимајући се за живот у свом најбаналнијем облику, она износи у први план дифузну некомуникативност, латентну нелагоду. Њене књиге објавиле су издавачке куће Allia и P.O.L.

Изводи из критика

Мухамед ел Хатиб врло елегантно води представу. Без превише речи и покрета. Свака реченица, једноставна, јасна, набијена је истином и емоцијама. Гледаоци доживљавају метаморфозу: њихова нелагодност пред изложбама и музејима радикално се мења. Они добијају људску димензију.

Филип Шевији, Еко

              

Чувари у музејима имају своје место међу невидљивим јунацима. Седећи на столицама, они се утапају у декор и нико не обраћа пажњу на њих. Мухамед ел Хатиб и Валери Мрежан срели су многе, од Стокхолма до Њујорка, од Санкт Петерсбурга до Париза. Из прича које су им испричали, извукли су највредније, и тако смо добили Gardien Party…

Брижит Салино, Монд

 

Улоге се чудесно мењају на сцени. Заменљиви и занемарени у свом послу, чувари овде постају у потпуности видљиви. Привлаче и држе пажњу, показују своју свестраност, узимају реч, слушани су и гледани до те мере да изазивају симпатију, емпатију коју драмски поступак Валери Мрежан и Мухамеда ел Хатиба толико добро ствара и истиче. Без прибегавања великим средствима или ефектима, усредсређујући се на отварање према другима, представа нас смешта у само средиште истинског сусрета људских бића.

Kристоф Kандони, Сен веб