Reč selektora
Predstavom Krize Slovenskog mladinskog gledališča i Maske, a koja će svetsku premijeru imati na Bitefu, zaokružuje se programski segment festivala čija je misija promocija novih imena. Ti autori na 56. Bitefu su dvoje najperspektivnijih mladih slovenačkih reditelja; pored rediteljke predstave Solo, Nine Rajić Kranjac, tu je i autor predstave Krize, Žiga Divjak, čiji će rad konačno biti prikazan na Bitefu (njegova predstava Pluća nije došla na prošlogodišnji festival zbog pandemije). Ova predstava je svesno ostavljena za sam kraj 56. Bitefa jer širi tematski okvir glavnog programa: ne tretira samo društvene probleme povezane s radom već i filozofski fenomen krize kao takve. Ovom se fenomenu prilazi iz više perspektiva, pored negativnih aspekata krize ukazuje se i na one druge, potencijalno stimulišuće, te tako, posle tematski pretežno sumorne selekcije, ipak pružamo neko svetlo na kraju tunela.
O predstavi
U životu se stalno suočavamo s raznim krizama, ličnim, poslovnim, društvenim, političkim, izbegličkim, zdravstvenim, egzistencijalnim, itd. Iza svih njih vreba jedna koja je možda i najveća u istoriji čovečanstva: ekološka. Ipak, uprkos njenoj ozbiljnosti, ponestaje nam energije da se uhvatimo u koštac sa novim krizama koje se stalno pojavljuju, dok uporno pokušavamo da zadržimo postojeću situaciju ... zaboravljajući, pritom, da kriza može da predstavlja izvanredan period u kom ideje koje inače deluju nemoguće, postaju moguće. Ključno pitanje je: koje ideje? One koje bi obezbedile veću sigurnost, zaštitu, zdraviji život i opštu dobrobit, ili one koje bi trebalo da nezamislivo bogatima donesu još veće bogatstvo? Predstavom Krize, Žiga Divjak i njegov tim bave se svim tim pitanjima i preispituju ljudsku spremnost na saradnju, kao i potrebu da na nov način pristupimo prirodi i shvatimo da ona nije resurs već naš srodnik.
O autoru
ŽIGA DIVJAK (1992) privukao je na sebe pažnju javnosti još kao student trilogijom Neposredno pre revolucije (2013-2015). Njegova društveno angažovana pozicija i senzibilnost u vezi s gorućim društvenim pitanjima obezbedile su mu režije u nekoliko slovenačkih pozorišta i donele nekoliko nagrada na Borštnikovim susretima, vodećem festivalu slovenačkog pozorišta: nagradu za najboljeg reditelja za predstavu Čovek koji je gledao svet (Mladinsko, 2017), gran pri za predstavu 6 (Nova pošta, 2018), kao i za predstavu Gejm (Nova pošta, 2020). Godine 2020. režirao je Groznicu, svoju prvu međunarodnu predstavu.