Реч селектора
Представом Kризе Словенског младинског гледалишча и Маске, а која ће светску премијеру имати на Битефу, заокружује се програмски сегмент фестивала чија је мисија промоција нових имена. Ти аутори на 56. Битефу су двоје најперспективнијих младих словеначких редитеља; поред редитељке представе Соло, Нине Рајић Kрањац, ту је и аутор представе Kризе, Жига Дивјак, чији ће рад коначно бити приказан на Битефу (његова представа Плућа није дошла на прошлогодишњи фестивал због пандемије). Ова представа је свесно остављена за сам крај 56. Битефа јер шири тематски оквир главног програма: не третира само друштвене проблеме повезане с радом већ и филозофски феномен кризе као такве. Овом се феномену прилази из више перспектива, поред негативних аспеката кризе указује се и на оне друге, потенцијално стимулишуће, те тако, после тематски претежно суморне селекције, ипак пружамо неко светло на крају тунела.
О представи
У животу се стално суочавамо с разним кризама, личним, пословним, друштвеним, политичким, избегличким, здравственим, егзистенцијалним, итд. Иза свих њих вреба једна која је можда и највећа у историји човечанства: еколошка. Ипак, упркос њеној озбиљности, понестаје нам енергије да се ухватимо у коштац са новим кризама које се стално појављују, док упорно покушавамо да задржимо постојећу ситуацију ... заборављајући, притом, да криза може да представља изванредан период у ком идеје које иначе делују немогуће, постају могуће. Kључно питање је: које идеје? Оне које би обезбедиле већу сигурност, заштиту, здравији живот и општу добробит, или оне које би требало да незамисливо богатима донесу још веће богатство? Представом Kризе, Жига Дивјак и његов тим баве се свим тим питањима и преиспитују људску спремност на сарадњу, као и потребу да на нов начин приступимо природи и схватимо да она није ресурс већ наш сродник.
О аутору
ЖИГА ДИВЈАK (1992) привукао је на себе пажњу јавности још као студент трилогијом Непосредно пре револуције (2013-2015). Његова друштвено ангажована позиција и сензибилност у вези с горућим друштвеним питањима обезбедиле су му режије у неколико словеначких позоришта и донеле неколико награда на Борштниковим сусретима, водећем фестивалу словеначког позоришта: награду за најбољег редитеља за представу Човек који је гледао свет (Младинско, 2017), гран при за представу 6 (Нова пошта, 2018), као и за представу Гејм (Нова пошта, 2020). Године 2020. режирао је Грозницу, своју прву међународну представу.