Reč selektora
Kao i ranijih godina, i ove će godine Bitef biti otvoren danom Prologa, koji najavljuje tematske i/ili estetske linije nastupajućeg programa, a nekad pravi kopču i s prethodnim izdanjem festivala. Upravo je to slučaj ove godine, jer predstava (Nije) kraj sveta u produkciji pozorišta Šaubine iz Berlina, a po tekstu mlade engleske autorke Kris Buš i u postavci proslavljene, takođe engleske rediteljke Kejti Mičel, nadovezuje se na ekološku problematiku prošlog Bitefa. Osim u pogledu teme, ova predstava je ekološki osvešćena i u pogledu produkcije i kao takva uvodi i preporučuje potpuno novi, utopijski vid stvaranja pozorišta, a za šta se Kejti Mičel dosledno bori u svim svojim poslednjim radovima, praveći tako zaokret od svoje ranije vrlo prepoznatljive poetike. Kostimi i rekviziti su preuzeti iz ranijih predstava, scenografija izgrađena od reciklabilnih materijala, a struja za predstavu proizvodi se tokom izvođenja, pedaliranjem dva specijalna bicikla. Takođe, predstava nas posredno uvodi i u temu 56. Bitefa, jer su junakinje dve naučnice različitih godina i statusa, čiji odnos razotkriva i profesionalne tenzije, zloćudne strukture moći u današnjem akademskom svetu.
O predstavi
Arktičke ledene kape se otapaju, temperatura okeana raste, šume gutaju požari. Nešto se mora učiniti, to je jasno. Ali kako da se nadamo da će se nešto promeniti kad stalno ponavljamo iste greške? Novi tekst Kris Buš tiče se klimatskih promena. Kroz pitanja klase, patrijarhata i kolonijalizma, tekst ispituje „hiperobjekat“ klimatske promene koji je preširok da bi bio obrađen u celosti, mada je utkan u svaku sferu našeg života. Predstavu ne odlikuje jedan linearni narativ već se sastoji od fragmenata stotina mogućih linearnih narativa. Kroz rasparčanu mozaičku strukturu, gledaoci imaju priliku da traže uzroke i posledice i da stvaraju sopstvene narative. Berlin 2021: Dr Ana Fogel se bori za posao svog života, za mesto postdoktoranda na institutu čuvene ekspertkinje za klimatske promene, profesorke Ute Oberdorf. Kroz mnogobrojne varijacije sitnih pojedinosti tokom razgovora za posao, tekst ispituje način na koji male promene u sadašnjosti mogu da izvrše veliki uticaj na budućnost. U pauzama narativa: 80.000 godina stara kolonija drveća, parenje polarnih medveda i grizlija kojima preti istrebljenje, besmrtne meduze i trilion barela sirove nafte. Pominju se i ružičasti sneg, usvojeni orangutan i jedan narod doveden do ivice nestanka. Postoji neopisivo veliki broj načina da se ova priča ispriča, ali neki načini vode u stranputicu, dok bi drugi mogli dovesti do rešenja.
Ovo je prva drama koju je mlada britanska spisateljica Kris Buš napisala za produkciju Kejti Mičel.
O autorkama
KEJTI MIČEL, rođena 1964. u Redingu, nagrađivana je pozorišna i operska rediteljka iz Velike Britanije. Bila je in-house rediteljka u pozorištu Rojal Šekspir kompani i u Rojal kort teatru u Londonu, i redovan reditelj saradnik u Nacionalnom teatru u Londonu. Postavila je mnogobrojne predstave u Nemačkoj i Austriji, i to u pozorištima Šaušpil Keln, Dojčes šaušpil Hamburg, u Burgteatru u Beču, a od 2010. sarađuje sa pozorištem Šaubine (Orlando, Gospođica Julija, i druge predstave). Godine 2009. dobila je nagradu OBE (Officer of the Order of the British Empire). Njena postavka Wunschkonzert Franca Ksavera Kreca u pozorištu Šaušpil Keln pozvana je 2009. na Pozorišne susrete u Berlinu. Godine 2013. osvaja Nestrojevu nagradu za predstavu Reise durch die Nacht po delu Friderike Majreker, u pozorištu Šaušpil Keln. Ta predstava je takođe pozvana na Pozorišne susrete u Berlinu, kao i predstava Anatomy of a Suicide (Dojčes šaušpilhaus Hamburg, 2020).
KRIS BUŠ (1986, Šefild) nagrađivana je britanska dramska spisateljica, pesnikinja i pozorišna stvarateljka. Bila je rezidencijalni umetnik pozorišta u Šefildu, u Oksford plejhausu i Studiju nacionalnog teatra. Nagrađena je Pozorišnom nagradom Ujedinjenog Kraljevstva, Nagradom nacionalnog festivala mladih dramskih pisaca, nagradom na takmičenju za dramske pisce edinburškog Sandej tajmsa, kao i Britanskom spisateljskom nagradom.
Izvodi iz kritika
Koliko god nemoguće bilo prikazati klimatske promene u pozorištu, Buš na impresivan način uspeva bar u tome da publiku navede da se dobro zamisli nad tom temom.
Peter Laudenbah, Zidojče cajtung
Ovo je možda najubedljivije teatarsko istraživanje o klimatskoj krizi koje sam bio u prilici da vidim. U isto vreme zastrašujuće, ali i odvažno, ispunjeno nadom u ovim poslednjim vremenima, puno je nesvakidašnjih ideja, i sprovedeno na zapanjujuće spretan način. Izvanredno scensko ostvarenje.
Geret Hir Evans, Gardijan