Фото: Јаков Симовић
Фото: Јаков Симовић

Овогодишњи Битеф фестивал, 56. по реду, биће одржан од 23. септембра до 2. октобра. Под слоганом „Ми - јунаци рада свог“, главни програм фестивала доноси представе из Немачке, Белгије, Мексика, Француске, Словеније и Велике Британије, као и две представе из Србије!

Управо су ове домаће продукције, храбре у погледу тема којима се баве, али и оригиналне у погледу искорака из оквира формата, биле повод за прву овогодишњу Битефову шетњу са новинарима и новинаркама, која је одржана у петак, 7. јула. 

Иван Меденица, Фото: Јаков Симовић
Иван Меденица, Фото: Јаков Симовић

„Битеф је сматрао да, нарочито у контексту овогодишње теме, није одговорно да се буџетска средства троше само на довођење квалитетних иностраних продукција, већ да је потребно нешто урадити и за домаћу позоришну сцену, посебно за онај део сцене који називамо независном, јер је она код нас најгоре прошла током пандемије, за разлику од других земаља где је независни сектор додатно био заштићен“, изјавио је овом приликом уметнички директор фестивала Иван Меденица, објашњавајући да је управо то разлог зашто се Битеф ове године упустио у  продукцију две домаће представе. 

Једна од њих је Др Ауслендер (Made for Germany), чији сам назив указује на главну, врло актуелну тему пројекта редитеља Бојана Ђорђева: масовно исељавање српских лекара и других здравствених радника у Немачку зарад бољих услова живота и рада. Редитељ представе обратио се новинарима управо у Амфитеатру за анатомију Медицинског факултета, месту где ће у оквиру овогодишњег Битефа ова представа бити играна, а где се управо стварају, „за Немачку“, доктори (ауслендери).

Бојан Ђорђев, Фото: Јаков Симовић
Бојан Ђорђев, Фото: Јаков Симовић

„Централни део представе чине њихове исповести, дилеме, одлуке, разлози због којих су отишли или због којих се враћају“, казао је Ђорђев. Он је објаснио да је за потребе представе интервјуисано тринаест здравствених радника и радница, различитих профила и степена образовања, а да су драматуршку обраду докумената написале Тања Шљивар и Мина Милошевић. У представи играју Драгана Варагић, Жељко Максимовић, Александар Ђинђић и Оливера Гуцонић. „Зашто баш лекари? У последњих пет, шест година чули смо за низ оваквих случајева у блиском окружењу, многи се спремају или су већ отишли на тај пут, немачки се учи масовно. Осим тога, оно што је, мени било важно јесте то што лекари и медицински радници чине велики број позоришне публике код нас, па је и та веза симболична“, додао је Ђорђев.

Иза представе Др Ауслендер (Made for Germany) копродукцијски стоје Битеф и Југословенско драмско позориште, уз велику подршку Медицинског факултета Универзитета у Београду. Продекан за последипломску наставу Медицинског факултета проф. др Арсен Ристић захвалио је Битефовом тиму на сарадњи и бављењу овом темом, додајући како се нада да ће се његове млађе колеге и студенти, након што у иностранству прикупе знања и развију нове вештине, ипак наставити да се баве овим позивом у Србији. 

Музеј анатомије, Фото: Јаков Симовић
Музеј анатомије, Фото: Јаков Симовић

Новинари су имали и ексклузивну прилику да завире и у Музеј анатомије, који служи студентима медицине за усавршавање. Kроз занимљиву поставку музеја, али и низ прича и анегдота из цео век дуге историје факултета, присутне је провео проф. др Милан Милисављевић.

Шетња је потом настављена до Центра за културну деконтаминацију, где је дружење протекло у знаку представе Свет без жена која је ауторски пројекат Маје Пелевић и Олге Димитријевић. У години када су теме фестивала немање услова за рад, губитак посла и сл., ова представа преиспитује заступљеност и, уопштено, положај жена у домаћем позоришту.

„Kако се Олга и ја бавимо позицијом жена,  гледале смо прво колика је, у квантитативном смислу, заступљеност жена у српском театру“, казала је Пелевић. „Потом смо кренуле у мало истраживање, са посебним акцентом на присуство жена на руководећим позицијама и позицијама моћи. Показало се да је, чак и данас, драстично мања заступљеност жена, посебно на местима где се налазе веће количине новца.“

Маја Пелевић, Фото: Јаков Симовић
Маја Пелевић, Фото: Јаков Симовић

Њихово даље истраживање имало је у фокусу и начин на који се жене третирају у позоришним процесима, а додатни део истраживања, након извођења саме представе, требало би да покрене дебату и утиче на постојеће регулативе и културне политике у земљи. Због тога је, сасвим прикладно, ова представа настала у копродукцији Битефа и Центра за културну деконтаминацију. 

„Нас занимају изразито пројекти који просто нису изводиви или их пак не желе на другом месту“, изјавила је позоришна редитељка Ана Миљанић у име ЦЗKД-а. „Посебно нас занима да ова представа допринесе  културно-политичком, а не само уметничком проматрању теме којом се Маја и Олга баве.“

Након разговора, новинари су имали прилику да, уз вођење кустоса Дејана Васића, обиђу управо отворену изложбу Ово је мурал која храбро отвара питање домета и ограничења мурала, са акцентом на њихову капитализацију за различите политичке наративе.

Обилазак изложбе Ово је мурал, Фото: Јаков Симовић
Обилазак изложбе Ово је мурал, Фото: Јаков Симовић

Обе представе имаће три изведбе на 56. Битефу, од 27. до 29. септембра. Представу Др Ауслендер (Маде фор Германy) публика ће у Амфитеатру за анатомију Медицинског факултета моћи да погледа од 19 часова, док ће се Свет без жена изводити у Центру за културну деконтаминацију од 21 час. 

Фестивал су традиционално подржали Секретаријат за културу Града Београда и Министарство културе и информисања Републике Србије као и Делегација Европске уније у Србији. И ове године са нама су Гете Институт, British Council и Француски институт у Београду. Партнер и пријатељ Битефа је и ове године И&Ф Група, у оквиру које послује и МcCann Beograd, креативна агенција фестивала. Партнери фестивала ове године су Пошта Србије и Generali осигурање Србија, као и дугогодишњи пријатељ фестивала Coca-Cola Hellenic Srbija.